Английският барман на име Джордж Кейли е първият човек, който създава летяща машина с фиксирани крила през 1799, като по този начин прави първата реална крачка към развитието на самолета. Той e истинският пионер на авиацията. А век по-късно, Уилбър Райт и брат му Орвил прекарват няколко години в провеждане на авиационни експерименти, преди да си сътрудничат с инженери от Чикаго. Заедно те успяват да създадат машина, която се издига във въздуха. Опитите за успех датират от 16-ти век, но това е първият успешен. Формата на крилата е проучвана в аеродинамична тръба и е усъвършенствана през 1884.
Три десетилетия преди усилията на братята Райт, Otto Lilienthal усъвършенства дизайна на Cayley и създава множество планери и изпълнява около 2 000 полета с тях. Братята Райт просто използват тези познания и разработили своя машина.
Много други изобретатели започват да работят върху двигателите и кормилните системи, за да усъвършенстват летящата машина и да я направят подходяща за полет с човешки контрол. Първият регистриран продължителен полет е през 1896 г. в самолет с парно захранване.
Двигателите с вътрешно горене са следващата стъпка към съвременния самолет, което е още една причина за успеха на братята Райт. С леки двигатели и специални перки, тяхната машина е способна на продължителен полет, който да е лесен за работа.
Някои от другите пионери в авиацията са Gabriel Voisin, Henri Farman, Alberto Santos-Dumont, и Glenn Hammond Curtiss – всички те допринасят много за развитието на индустрията.
До началото на втората световна война авиацията има бърз растеж По време на войната по-голямата част от усилията отиват в развитието на войната и инвестициите. Това води до голям технологичен прогрес и след края на войната са създадени много нови въздушни маршрути. Въведени са радиални бутални двигатели, които са доста важна стъпка.
През първите няколко десетилетия на 20-ти век, цел са междуконтиненталните полети. Атлантическият океан е прекосен в непрекъснат полет за първи път. Lockheed, Fokker и Spitfire стават велики имена, особено по време на Втората световна война.
Rolls-Royceпроизвеждат някои от най-мощните и надеждни двигатели по това време. Скоро се реализира нуждата от авиокомпании, а Imperial Airways Ltd е създадена във Великобритания, последвана от KLMв Холандия през 1919. и немската Luft Hansaпрез 1926. Самолети като Boeing Company 247 model правят удобни полетите на дълги разстояния, станали възможни през 30-те години на ХХ век.
Douglas DC-4 иBoeing Stratoliner са сред най-важните самолети през 1940 г., които определят темпото за развитие на бъдещите машини. След Втората световна война, следвоенни самолети се оказват много по-напреднали от преди. Машини с до 50 пътнически места, пронизващи облаците със скорости над 320km/h. Новите модели на самолети като Douglas DC-7 и Lockheed 1649A Starliner са огромен хит през 1950 г. Те имат огромен диапазон полети и впечатляващи високи скорости достигайки 640km/h. В резултат на това авиокомпаниите по целия свят нарастват изключително. Постепенно услугите на авиокомпаниите стават достъпни за средната класа. Междувременно, се появяват и производители на частни бизнес самолети като Gulfstream и Learjet.
През 1969. Флотът на авиокомпаниите надминава общо 120 000 единици. Двигателите с Газова турбина преформират индустрията точно като бензина в зората на века. Въвеждането на реактивни двигатели е другата важна причина пътуването във въздуха, да стане достъпно за повечето хора. Той е скъп за производство и поддръжка, но позволява редовна употреба, така че съотношението себестойност-ефективност е подобрена. Свръхзвуковият пътнически самолет Конкорд (Concorde) е революционен самолет, който влиза в търговска употреба през 1976 г. Междувременно, руснаците въвеждат много самолети като "Туполев" и "Илухин" . По същото време Boeing приема технологията на турбовентилатора. Гамата модели на компанията е най-добрата в света по това време. Редица европейски компании се присъединиха към войските и правят опити да конкурират Boing с Airbusи скоро Еърбъс A300 бе представен, следван от Еърбъс A320, който стана широко популярен в зората на 90-те години на ХХ век.
Самолетите Jet се оказват много по-ефективни и тяхната епоха също идва с по-големи пътнически терминали и летища. Въпреки това, тъй като летенето се превърна в масово използвано средство за транспорт, появяват се и нискотарифни превозвачи, които използват самолети с тесни седалки и по-малко вътрешно пространство. Има много различни видове самолети, които варират в зависимост от тяхното и размер. Безпилотните често са по-леки от въздуха, което означава, че няма двигатели на борда – те се използват главно за научни и изследователски цели. Самолетите стеглителна сила варират от малки граждански самолети с едно или две места до огромни самолетни самолети и бизнес самолети. Също така има и много различни категории за тегло на товарните самолети. Самолетите могат да варират в зависимост от броя и местоположението на техните двигатели, вида на крилото и обхвата, както и типовете колесник и конструкцията на корпуса.