За корабите, които могат да бъдат наричани лодки, е известно, че съществуват повече от 10 000 години. Въпреки това, корабите, каквито ги познаваме са въведени много векове по-късно. Мореплавателите като древните египтяни започват да изследват по-големи територии преди 3 000 години, когато плавателните съдовете се развиват. Те строят ветроплавателни съдове и кораби, някои от които помагат за изграждането на Пирамидите. Първите морски пристанища са създадени в този период от време.
За построяването на тези плавателни съдове са използвани дърво и други естествени материали. Създадени са различни по размери и видове строителство. Около 1 300 години преди Христа, са изобретени първите плавателни съдове.
Тъй като мореплаването се превръща в нещо, което се дължи най-вече на дейността на гърците и финикийците, корабите се развиват още повече, защото те имат нужда да се придвижват в обширни територии като Средиземноморието. Междувременно китайците създават собствена версия на кораби с кормилни гребла и непромокаеми отделения.
Огромни кораби с капацитет на превозване на хиляда души и няколкостотин тона товар са били използвани век след Христа. Азиатците и гърците създават плавателни съдове с до седем мачти. Създадени са търговски пристанища, които допринасят за международната търговия, такава каквато я познаваме установена днес.
Следващите векове са белязани от създаването на военноморски флоти, приети от много страни по целия свят. Компаса все още трябва да бъде открит, така че те все още използват небесни методи за навигиране. Компаса е изобретен около 13-ти век.
Би могло да се каже, че морската навигация е примитивна преди Възраждането, но различните цивилизации все пак са да създавали флоти. Всъщност много страни разчитат на морски дейности. Викингите и византийците са сред тях.
Каракът и Кнарът са типични плавателни съдове през 14-ти век. А Каравелът е въведен един век по-късно от португалците. Освобождаващия порт и предния отвор са добавени като характеристики на съдовете през 15-ти век и стават типични за Галеоните през 16-ти век.
Европейците и азиатците са почти на равно в развиването на корабите. Скоро е разработен първият брониран кораб, използван за война. Търговците на африкански и арабски кораби прекосяват моретата и подобиват търговските отношения между страните, намиращи се далеч една от друга. Установяват се търговски маршрути.
Най-големият корабен флот около 15-ти век е Китайски. Междувременно португалските изследователи са успели да установят континентални морски маршрути. Корабите продължават да растат по размер и лесно преминават 700-тона.
След откриването на Америка се създават много нови търговски пътища и скоро корабите пътуват от Атлантическия океан до Индийския океан. Австралия и Нова Зеландия са достъпни в средата на 17-ти век и Джеймс Кук е в състояние да създаде карта на Полинезия през 18-ти век. Военни кораби, се разработват успоредно с рибарски лодки и търговски кораби. Шлеповете стават популярни, и те все още са широко използвани днес.
Първият силно въоръжен кораб е създаден от френския флот. Построен е кораб с повече от 70 оръдия и бързо се превръща в жизненоважна част от отбраната на Европа. За 56-метровият кораб са отсечени почти 3, 00 дъбови дървета и около 40 километра въже, за да бъдат създадени. Когато пиратството и търговията с роби са към края си в края на 19-ти век, все повече търговски маршрути стават използваеми. Панама и Суецкия канал се строят по това време. Следващата индустриална революция повлия много на корабния дизайн голяма част от корабите са били използвани за различни дейности като проучвания и противопожарна.
19-ти век е времето за „чупене“ на рекорди и някои кораби успяват да пресекат Атлантика за около три седмици, което е невъзможно да бъде постигнато през предишния век. Товарните и пътническите кораби постоянно растат по размер и технологията, използвана в тях, става все по-сложна.
Днес има повече от 35 000 търговски кораби по целия свят. Цифрата на бойните кораби е около 1 500, но е доста трудно да се изчисли точно колко рибарски кораби се използват. Смята се, че те са повече от 4 000 000 от тях по целия свят. Интересен факт е, че днес има повече от 30 000 000 рибари в света.
Различните категории плавателни съдове варират от военноморски и търговски кораби до сладководни и специални кораби със специално предназначение. Видовете плавателни съдове, използвани днес, включват високоскоростни лодки, плавателни съдове и шлепове, плавателни съдове на въздушна възглавница, риболовни кораби и траулери. По-големите включват танкери, цистерни за насипни товари, контейнерни кораби, превозвачи на превозни средства, фериботи и круизни кораби, яхти, както и кораби със специална цел, като например изследователски и метеорологични кораби, ледоразбивачи и бойни кораби.