Специализираните машини са част от ежедневието ни и сме свикнали да ги виждаме непрекъснато. Много различни видове превозни средства попадат в тази категория, като пожарни машини, линейки, катафалки, комунални превозни средства и др.
Погребалната катафалка изминава дълъг път, като отначало са само ръчно теглени превозни средства, а по-късно вагони, теглени от коне. В началото на 1900 г. в САЩ се произвеждат катафалки с електрическо захранване. Първият погребален автомобил с бензинов двигател се появява през 1907 г. но става популярен десетилетие по-късно. С течение на годините катафалките стават все по-големи и много компании започват да ги произвеждат, а днес катафалките са най-съвременни превозни средства със специален дизайн.
Линейките са използвани за първи път през 15-ти век за военни цели, а цивилните теглени от коне стават популярни в средата на 1830. Първата болница използваща линейки, е създадена през 1865. в Охайо, САЩ. Много градове в САЩ и Великобритания приемат линейки-вагон като услуги за спешни повиквания. John Lumsden създава линейката в Ирландия през 1910. Скоро линейките стават много по-напреднали от обикновените вагони, използвани до този момент. Газ, пара и електричество се използват като основни източници на енергия. Моделът Pallister от 1905 г. е един от първите, които се произвеждат, последвани от няколко модела Straker-Square . Моделите Dodge и Austin се използват като линейки в периода на Втората световна война. След 1950 г. линейките са оборудвани с много животоподдържащи системи и вече не се използват само за транспортиране. Ванове и камиони са широко използвани като шасита на линейки през 1970 г., а носилката е добавена към оборудването им. Оборудването на съвременните машини дори включва лебедки, задни асансьори за пациенти и рампи. Парамедицинските екипи използват тежко оборудвани машини, за да реагират на извънредни ситуации.
Патрулните и полицейските превозни средства варират в зависимост от целта, за която се използват. Има превозни средства за преследване и такива за пътен контрол, както и специално предназначение автомобили и микробуси. Първата полицейска кола е била използвана през 1899 в Охайо и е била електрическа, построена от Франк Лумис. По-късно Ford’s Model B става първата масова полицейска кола. Тя е за предпочитане на мощния си V8 двигател. По-късно, всички големи производители на автомобили в САЩ започват да произвеждат полицейски коли.
Пожарните коли са сред най-важните специализирани машини. Първото противопожарно превозно средство е проектирано от Джоузеф Дженкес старши през 1654, последван от Ричард Нюшам през 1730 във Великобритания. Тогава те представляват само каруци с ръчни помпи, монтирани върху тях. Двигателите са въведени през 1822 и пожарната кола търпи подобрения. Пожарна кола, задвижвана на газ е представена от автомобилната компания Knox Automotive през 1905. По-късно са въведени въртящи се стълби, които се удължават механично. Пожарните коли стават все по-големи и по-бързи. През 1960-те са представени по-малки камиони с противопожарно оборудване.
Има много различни военни превозни средства, които са специализирани за различни цели. Сред най-популярните са полезните превозни средства, които произлизат от цивилни модели с четириколесно задвижване, като например джипа на Уилис и първите модели на Land Rover. Някои модели са проектирани за военни цели, като VW Kubelwagen. Има много различни версии на военни превозни средства, включително амфибини модели, камиони, сервизни превозни средства и машини, оборудвани с релси вместо колела. Само по време на Втората световна война са използвани един милион от тях.
Комуналните превозни средства са във всички форми и размери. Има различни ATVs и UTVs използвани за търговски цели, както и разнообразие от сервизни ванове и камиони, камиони за пътна помощ, снегорини, всеходи и много други. Историята на услугите и полезните превозни средства датира от момента, в който редовните превозни средства станаха популярни. Когато пътническите автомобили и камиони се превръщат в масови средства за транспорт, възниква необходимостта от тяхната поддръжка, с чести механични повреди и настъпили инциденти, машините за пътна помощ са въведени още в началото на 1900-те години. Първите обслужващи микробуси и камиони използват нормално производствено превозно средство с допълнителна платформа отзад, съдържаща различни инструменти и аксесоари.
Цистерни навлизат през 1914, а първите са били използвани за транспортиране на хранителни продукти като мляко. С подобряването на технологията през годините, днес разполагаме с полуремаркета с резервоари с голям капацитет. Някои от другите специални категории превозни средства включват подвижни самоходни кранове, монтирани върху камиони, както и камиони за събиране на отпадъци, таксита (които се използват много преди двигателя с вътрешно горене –предложен от французинът Nicolas Sauvage да ги предложи през1640), пощенски и куриерски ванове, товарни автомобили и мобилни работилници.