Човечеството има дълга история в строителството и инженерните науки. Новата каменна епоха е бил периодът, когато са били използвани първите примитивни инструменти. Открити са основните функции като рязане, остъргване и удари. С медната и бронзова епоха, колелото е въведено и това позволява строителството да напредне. Инструментите стават по-прецизни и издръжливи. Желязото се използва до голяма степен по време на Желязната епоха и новоразработените инструменти са използвани за подобряване на дървообработването. Смята се, че ролките и шейните са използвани за първи път от египтяните.
Когато става въпрос за тежки строителни съоръжения, е справедливо да се каже, че римляните са първите, които използват подобни устройства. Хора в древна Гърция и Римската империя са белязани от използването на водни колела и дървени кранове. Тези устройства, както и сонетката датират от 15-ти век. Въпреки това, първите реални машини, използвани в строителството са били въведени в началото на 18-ти век. Един от пионерите в бранша, Марк Исамбард Брусел, патентовал тунелен щит през 1818.
Само в края на XIX век са разработени първите версии на различни тежки машини, които се използват днес, а до тогава животните са били използвани за захранване на използваните устройства. Записите на британските Драги,
използващи парна мощност през 1796 съществуват днес. Портативният парен двигател преоформя тази област и селскостопанските машини са първите, които се възползват от него. След това тракторите са били преобразувани или развивани, по този начин е измислен валякът. Когато бензинови и дизелови двигатели са били широко използвани, те са станали предпочитан избор на задвижване за строителни машини на етанол и керосин. По това време Америка е най-големият потенциален пазар за такива машини.
Уилям Отис проектира първия истински самостоятелно задвижват багер през 1835. Хидравлични системи също са използвани все повече и повече, както и електрически задвижвано оборудване. Мотокарът е изобретен по същото време, когато е основана компанията Holt (известна днес като Caterpillar)-Holt произвежда верижен трактор, задвижван на газ, който се използва също като основа и вдъхновение за военни машини. По отношение на масовата продукция, първата съществена по важност да се произведе машина, е тракторът 1917 Fordson, последван от челния колесен товарач. Като цяло фермерски машини силно повлияват на света на тежките строителни машини.
В самото начало на 20-ти век, първото търговско превозно средство е пуснато на пазара – " Lombard Steam Log Hauler ". Инженерите осъзнават как веригите биха подобрили способностите на машините, така че те ги внедрили – трактори, булдозери и багери все още използват вериги. Булдозера, както знаем, е изобретен през 1920-те години.
Лопатата за ръце вече не е необходима, тъй като през ХХ век е времето, когато хидравлични багери вече са били разработени за няколко десетилетия. Това, разбира се, повишава производителността. Придвижването на земна маса и копаенето стават по-малко трудоемки задачи. Тежкотоварните кранове за контейнерни стават широко използвани през 1950. След това са разработени и специални средства за транспортиране на тежки машини, тъй като такова оборудване става все по-популярно по целия свят. По това време през 1949 Liebherr разработва първиятмобилен кран в света, така необходим, защото сградите стават по-високи и по-високи.
След края на Втората световна война, строителството процъфтява в много страни, и тежките машини са необходимо повече от всякога. Строителната индустрия скача до небесата, след като пътища и магистрали са построени по целия свят през 1960.
През 1970-те и 1980-те години савремената, когато много производители на строително оборудване се сляха, и савъведени различни регламенти, което доведе до по-ефективни и екологично чисти машини. Caterpillar доминира на американския пазар и по-голямата част от световния пазарен дял. Строително оборудване под наем стана нещо в зората на 21-ви век и индустрията нараства. Също така бяха представени електрически задвижвани машини.
В рамките на един век и половина строително оборудване извървява дълъг път и днес имаме огромно разнообразие от тежки машини на наше разположение. Влекачи, телескопични товарачи, драги, булдозери, скрепери, тръбополагащи машини, павиращи машини, валяци, багери и десетки други видове умело проектирани машини помогатза преобразяването на света. Въвеждането на хидравличния, парнияи двигателя с вътрешно горене, които променят света, и днес все още сме свидетели на еволюцията на тежката строителна техника.